Wednesday 9 October 2024

ACHEH & PULAU SABANG 2018

 ACHEH & PULAU SABANG  : 27 - 31 MAC 2018

Trip ini dah lama sangat dan saya tak sempat nak update.  Saya bersama suami dan anak bongsu, Anis menaiki Air Asia dari Kuala Lumpur ke Acheh. 

Faiz, anak kepada adik suami saya menyambung pengajian peringkat ijazah di universiti di situ. Ibu bapa dan adik2 Faiz juga ikut serta tetapi mereka menaiki penerbangan dari Pulau Pinang.

Dia telah berkahwin dan ada seorang anak laki2. Isterinya juga menuntut di universiti yang sama.

Kami menumpang dirumah Faiz selama 5 hari 4 malam. Kami sempat melawat di kawasan berlakunya 'tsunami Dec 2004' untuk melihat kapal yang tersangkut diatas bangunan yang masih kekal di situ. 

Sempat juga bertemu dengan seorang wanita yang terselamat dalam kejadian tsunami dan mendengar sendiri pengalaman beliau.

Di muzium tsunami terdapat satu laluan dengan 'sound effect' seolah2 berada dalam keadaan sebenar berlakunya tsunami. Sangat menggerunkan. Banyak



gambar2 yang dipaparkan disitu. 
Keadaan di dalam muzium tersebut benar2
kapal di atas rumah
meruntun jiwa.

kami juga melawat satu2nya masjid yang tidak terjejas dalam kejadian tsunami. Masih berdiri disitu.

Selain itu kami juga menginap satu malam di pekan kecil (lupa nama) kerana perlu menaiki feri ke Pulau Sabang pada sebelah pagi keesokan harinya.

Berada di Pulau Sabang adalah satu pengalaman yang paling menarik bagi saya. Kami mengambil pakej untuk snokerling. kami pernah snokerling di

Pulau Perhentian dan Pulau Kapas tetapi di Pulau Sabang, keadaan sangat berbeza.

Ada seorang yang akan membantu kumpulan kami yang seramai sembilan orang. Dia bawa makanan untuk menarik perhatian ikan2. 

Tak perlu pergi jauh2. Hanya  snokerling di sekitar pantai sahaja. Gambar2 kami di dalam air juga dirakam. Saya tak ingat berapa tetapi rasanya berbaloi dengan apa yang kami bayar.

saya sendiri


Anis

saya dan suami

bersama mangsa yang terselamat

saya sendiri





No comments:

Post a Comment